Argumentace a vyjednávací techniky
Cílem modulu je obeznámit se se základními a efektivními komunikačními systémy a metodami vyjednávání. Zvláštní pozornost je věnována jejich výhodám, i omezením a dále pak autorsky originální vyjednávací metodě PIN.
Garant a lektor studijního modulu
PhDr. Alexandra Fonville, Ph.D.
Anotace
Je známé rčení o „nemožnosti nekomunikovat v kontaktu s druhými“, méně známé, od Konráda Lorenze: „říci neznamená ještě slyšet, slyšet neznamená ještě porozumět.“ V praxi se můžeme potkávat s různými vlivy a těžkostmi, na straně vypovídajícího i posluchače, které působí v komunikaci rušivě. Např. vnášení napětí a emocí do rozhovoru, projevy agresivity, neustálé chválení a komplimenty, neochota něco slyšet, hledání „jedné objektivní pravdy“, skákání do řeči apod. Různé komunikační systémy, o kterých se tady zmiňujeme, nabízejí odlišné přístupy při vypořádávání se s těmito rušivými vlivy a těžkostmi.
Sylabus
1. Komunikace
- definice komunikace, verbální a neverbální komunikace
- funkce komunikace a bariéry komunikace
- zlozvyky při naslouchání a sdělování
2. Konflikt
- význam konfliktu
- úrovně a fáze konfliktu
3. Asertivita
- definice techniky
- koncepce asertivního jednání
- stupně asertivity a další techniky rozvinuté koncepcí asertivního jednání
4. Transakční analýza
- podstata transakční analýzy a stavy svého já
5. Neurolingvistické programování (NLP)
- NLP, metody NLP a základní myšlenky
- preferenční typy, výhody a nevýhody NLP
6. Vyjednávání
- definice vyjednávání
- vyjednávací styly
7. Autorsky originální vyjednávací metoda PIN
- podstata techniky a její fáze procesu
Literatura
- PLAMÍNEK, J. Konflikty a vyjednávání: umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál. Praha: Grada. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-44858
- KHELEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3566-5
- LAHNEROVÁ, D. Asertivita pro manažery: jak využít pozitiva asertivní komunikace k dosažení svých cílů. Praha: Grada. Komunikace (Grada). ISBN 978-80-247-4406-3