Efektivní komunikace (online)
Cílem modulu je obeznámit se se základními a efektivními komunikačními systémy a metodami vyjednávání. Zvláštní pozornost je věnována jejich výhodám, i omezením a dále pak autorsky originální vyjednávací metodě PIN.
Garant a lektor studijního modulu
PhDr. Alexandra Fonville, Ph.D.
Anotace
Je známé rčení o „nemožnosti nekomunikovat v kontaktu s druhými“, méně známé, no stejně pravdivé od Konráda Lorenze: „říci neznamená ještě slyšet, slyšet neznamená ještě porozumět, …“ V praxi se můžeme potkávat s různými vlivy a těžkostmi, jak na straně vypovídajícího, tak na straně posluchače, které působí v vvkomunikaci rušivě. Za mnohé pro ilustraci zmíníme např. vnášení napětí a emocí do rozhovoru, projevy agresivity, neustálé chválení a komplimenty, neochota něco slyšet, hledání „jedné objektivní pravdy“, skákání do řeči apod. Různé komunikační systémy, o kterých se tady zmiňujeme, nabízejí odlišné přístupy při vypořádávání se s těmito rušivými vlivy a těžkostmi.
Sylabus
1. Komunikace
- definice komunikace a základní funkce komunikace
- bariéry v naslouchání a zlozvyky při naslouchání
2. Konflikt
- význam konfliktu
- fáze konfliktu
3. Asertivita
- definice asertivity a její význam
- stupně asertivity
4. Transakční analýza
- význam transakční analýzy a stavy svého Já
5. Neurollingvistické programování
- podstata neurollingvistického programování
- pacing a leading, hlubinná struktura a preferenční způsob vnímání
- výhody a nevýhody NPL
6. Vyjednávání
- definice vyjednávání
- strategie vyjednávání a vyjednávací proces
- konsenzus, poziční vyjednávání a win-win techniky
- vyjednávací styly
- nástroje používané při vyjednávání
7. Gambit
- gambit, význam a původ
8. Klíčové proměnné ve vyjednávání
- informace
- čas
- moc a typy moci podle Cohena
9. Autorsky originální vyjednávací metoda PIN
- význam vyjednávací metody
- fáze procesu – parafrázování, informování a návrh řešení problému
Literatura
- FISHER, R; URY, W; PATTON, B. Jak dosáhnout souhlasu: zásady úspěšného vyjednávání. Přeložil Aleš Lisa. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-299-4
- KHELEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3566-5
- MALHOTRA, D. Vyjednejte nemožné: vyřešte zdánlivě neřešitelné problémy a konflikty bez peněz a použití síly. Překlad Alina Holušová. Praha: Dobrovský s.r.o. 246 stran. Knihy Omega. ISBN 978-80-7390-677-1
- PLAMÍNEK, J. Konflikty a vyjednávání: umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál. Praha: Grada. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-44858
- BEDNÁŘ, V. Strategie vyjednávání. Praha: Grada. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3858-1
- BERNE, E. Jak si lidé hrají, v nakl. Dialog, Litvínov: Dialog. ISBN 9788085194524
- BUKOVSKÁ, L. Asertivní komunikace. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí. ISBN 80-86991-73-3
- COHEN, H. Umění vyjednávat: jak dostat to, co chceš, Praha: Pragma. ISBN 80-7205-613-1
- ČAKRT, M. Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Praha: Management Press. ISBN 80-85943-81-6
- EGGERT, M; FALZON, W. Řešení konfliktů. Praha: Portál. Management do kapsy. ISBN 80-7367-011-9
- JAROŠOVÁ, E. Trénink sociálních a manažerských dovedností: metodický průvodce. Praha: Management Press. 267 s. ISBN 80-7261-1356
- KHELEROVÁ, Vladimíra. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2010. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3566-5.