Konflikt management
Cílem tohoto modulu je seznámit se s problematikou Konflikt managementu a poznat ji. Propojit tématiku komunikace s emoční inteligencí a proniknout do oblasti manažerské práce s konfliktem.
Garant a lektor studijního modulu
Anotace
Neustálá potřeba nových manažerských nástrojů pro zvládání konfliktů uvnitř firem i v komunikaci se zákazníky stoupá. Je nutné zamyslet se nad úlohou lidské komunikace a rolí konfliktu v ní. Obecně platné nástroje k řešení konfliktních situací jednoduše nefungují proto, jelikož každý konflikt má jinou příčinu a odlišný důsledek. Proto je důležité uvědomit si, co vše do komunikace vstupuje a jak to ovlivňuje konflikt – jeho tvorbu, průběh i řešení. V modulu tak vstoupí do Konflikt managementu tématika Filtru vnímání, Bariér v komunikaci, Sebereflexe a Emoční inteligence.
Sylabus
1. Vymezení základních pojmů
- interpersonální konflikt
- obsahový konflikt
- vztahový konflikt
2. Komunikace, základní faktor ovlivňující komunikaci
- verbální složka
- neverbální složka
3. Bariéry v komunikaci
- vymezení pojmů
- dominance a vnímání jednotlivých hemisfér
4. Zpětné vazby v komunikačních situacích
- asertivní technika – předávní přímé zpětné vazby
- filtr vnímání
5. Teorie Emoční inteligence
- Emoční inteligence v praxi konflikt managementu
- inteligence a její koncepty
6. Koncepty Emoční inteligence
- Daniel Goleman
- sebeuvědomění
- sebe ovládání
- sebe motivace
- empatie
7. Mezilidské vztahy
- umění mezilidských vztahů/Leadership
- řízení konfliktních situací
Literatura
Povinná literatura:
- BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Praha: Portál, 2011. Spektrum (Portál). ISBN 978-80- 7367-992-7., s. 200.
- FULGHUM, Robert. Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce. Vyd. 6. Praha: Argo, 2003. ISBN 80-7203-538-X., s. 231.
- ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace – řeč života. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0141-0., s. 224.
Doporučená literatura:
- ČAKRT, Michal. Typologie osobnosti pro manažery: manažerské styly, rozhodování, komunikace, konflikty, týmová práce, time management a změny. 2., vyd. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-201-7.
- ČAKRT, Michal. Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-85943-81-6., s. 181. DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace: 6. vydání. Praha: Grada, 2008. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-2018-0., s. 224.
- EGGERT, Max a Wendy FALZON. Řešení konfliktů. Praha: Portál, 2005. Management do kapsy. ISBN 80-7367-011-9.
- GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Vyd. 2., (V nakl. Metafora 1.). V Praze: Metafora, 2011. ISBN 978-80-7359-334-6., s. 315.
- MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2010. Manažer. ISBN 978-80-247-2339-6., s. 319.