Konflikt management

Cílem tohoto modulu je seznámit se s problematikou Konflikt managementu a poznat ji. Propojit tématiku komunikace s emoční inteligencí a proniknout do oblasti manažerské práce s konfliktem.

Garant a lektor studijního modulu


Ing. Lenka Lamešová

Anotace


Neustálá potřeba nových manažerských nástrojů pro zvládání konfliktů uvnitř firem i v komunikaci se zákazníky stoupá. Je nutné zamyslet se nad úlohou lidské komunikace a rolí konfliktu v ní. Obecně platné nástroje k řešení konfliktních situací jednoduše nefungují proto, jelikož každý konflikt má jinou příčinu a odlišný důsledek. Proto je důležité uvědomit si, co vše do komunikace vstupuje a jak to ovlivňuje konflikt – jeho tvorbu, průběh i řešení. V modulu tak vstoupí do Konflikt managementu tématika Filtru vnímání, Bariér v komunikaci, Sebereflexe a Emoční inteligence.

Sylabus


1. Vymezení základních pojmů

  • interpersonální konflikt
  • obsahový konflikt
  • vztahový konflikt

2. Komunikace, základní faktor ovlivňující komunikaci

  • verbální složka
  • neverbální složka

3. Bariéry v komunikaci

  • vymezení pojmů
  • dominance a vnímání jednotlivých hemisfér

4. Zpětné vazby v komunikačních situacích

  • asertivní technika – předávní přímé zpětné vazby
  • filtr vnímání

5. Teorie Emoční inteligence

  • Emoční inteligence v praxi konflikt managementu
  • inteligence a její koncepty

6. Koncepty Emoční inteligence

  • Daniel Goleman
  • sebeuvědomění
  • sebe ovládání
  • sebe motivace
  • empatie

7. Mezilidské vztahy

  • umění mezilidských vztahů/Leadership
  • řízení konfliktních situací

Literatura


Povinná literatura:

  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Praha: Portál, 2011. Spektrum (Portál). ISBN 978-80- 7367-992-7., s. 200.
  • FULGHUM, Robert. Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce. Vyd. 6. Praha: Argo, 2003. ISBN 80-7203-538-X., s. 231.
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace – řeč života. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0141-0., s. 224.

Doporučená literatura:

  • ČAKRT, Michal. Typologie osobnosti pro manažery: manažerské styly, rozhodování, komunikace, konflikty, týmová práce, time management a změny. 2., vyd. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-201-7.
  • ČAKRT, Michal. Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-85943-81-6., s. 181. DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace: 6. vydání. Praha: Grada, 2008. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-2018-0., s. 224.
  • EGGERT, Max a Wendy FALZON. Řešení konfliktů. Praha: Portál, 2005. Management do kapsy. ISBN 80-7367-011-9.
  • GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Vyd. 2., (V nakl. Metafora 1.). V Praze: Metafora, 2011. ISBN 978-80-7359-334-6., s. 315.
  • MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2010. Manažer. ISBN 978-80-247-2339-6., s. 319.