Specifika rozhlasové a televizní práce a správná příprava na vystoupení
Cílem tohoto modulu je seznámit studenty s tím, jak pracují redaktoři rozhlasu a televize, jaká specifika lze očekávat oproti tištěnému médiu, zda je možno se na vystoupení před televizní kamerou nebo rozhlasovým mikrofonem připravit, či jaké typy pořadů přicházejí v úvahu, jak má člověk při tom vypadat, nač se má soustředit, jaké můžou být okolnosti a jaké jsou možnosti natáčení.
Garant a lektor studijního modulu
Anotace
Audiovizuální média patří k nejsledovanějším médiím. Mají ambice své vysílání stále rozšiřovat, proměňovat a přizpůsobovat příjemcům. Vystupovat v nich znamená často nejen záležitost prestižní, ale z hlediska propagace značky, výrobku či služby také účinnou. Je však třeba poznávat specifika takového vystoupení a připravit se na něj. Příprava je jak obsahová, tak formální a musí vycházet ze znalosti média, ale také pořadu a jeho specifik a rovněž, pokud je to možné, i práce redaktora.
Sylabus
1. specifika rozhlasu
- rychlost zpracování události
- technické předpoklady
- možnosti uplatnění respondenta
- specifika Českého rozhlasu
2. specifika televize
- rychlost zpracování události
- technické předpoklady
- možnosti uplatnění respondenta
- specifika České televize
3. zásady vystupování v audiovizuálních médiích
- faktická příprava
- formální příprava
- logistika
Literatura
- HŮRKOVÁ, J. Kultura mluveného projevu : (Strategie umění komunikace). Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, ISBN 80-7068-087-3
- KOHOUT, J. Veřejné mínění, image a metody public relations. Praha: Management Press, ISBN 80-7261-006-6
- BEDNÁŘ, V. Mediální komunikace pro management. Grada, ISBN 978-80-2473-629-7
- HŮRKOVÁ, Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, ISBN 80-85827-93-X
- KRAUS, J. Rétorika a řečová kultura. Praha: Karolinum, ISBN 80-246-0898-7
- REIFOVÁ, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, ISBN 80-7178-926-7
- ŠMÍD, M. Média, internet, TV Nova a já. Praha: ISV, ISBN 80-85866-69-2
- VERNER, P. Historie mediální komunikace. Univerzita J.A. Komenského Praha, ISBN 978-80-7452-027-3