Stategické řízení a plánování v cestovním ruchu (online)
Cílem modulu je seznámit se se specifiky managementu cestovního ruchu, řízením cestovního ruchu na všech úrovních. Definovat principy tvorby rozvojových strategií a představit aktuální strategie rozvoje cestovního ruchu.
Garant a lektor studijního modulu
Ing. Liběna Jarolímková, Ph.D.
Anotace
Základním tématem tohoto modulu jsou specifika managementu v cestovním ruchu, metody a nástroje řízení. Na jejich výčet navazuje přehled nejvýznamnějších institucí podílejících se na řízení cestovního. Dále jsou uvedeny zásady strategického řízení a plánování a posluchači se seznámí s významnými aktuálními strategiemi rozvoje cestovního ruchu na různých úrovních řízení a s reakcí příslušných institucí na aktuální vývoj cestovního ruchu. Přílohou modulu jsou tři případové studie určené k procvičení praktických dovedností posluchačů.
Sylabus
1. Řízení v cestovním ruchu a jeho subjekty
- úvod do problematiky a řízení rozvoje cestovního ruchu
- specifika řízení v cestovním ruchu
- subjekty řízení
2. Principy a fáze strategického řízení, nástroje řízení CR, partnerství a klastry
- partnerství, síťování a vytváření klastrů
- nástroje řízení
- obecné principy strategického řízení
- fáze strategického řízení
3. Strategické analýzy a poslání, vize, cíle
- poslání, vize a cíle
- obsah a metody strategických analýz
4. Strategie, strategická kontrola a řízení
- formulace strategie
- implementace strategie
- strategická kontrola a hodnocení implementace strategie, revize strategie
- strategické řízení v cestovním ruchu
5. Strategické dokumenty
- aktuální významné strategické dokumenty
- aktuální významné strategické dokumenty k rozvoji cestovního ruchu
- stručný obsah významných strategických dokumentů pro cestovní ruch
6. Finanční politika, zdroje a procesy
- finanční politika a finanční zdroje pro CR
- rozhodování a optimalizace procesů
Literatura
- THADDEUS, M. Základy strategického řízení a rozhodování, Grada, ISBN: 978-80-247-1911-5
- Koncepce státní politiky cestovního ruchu v ČR na období 2014-2020, MMR ČR
- Tourism Towards 2030 Global Overview (UNWTO) http://www.wise.co.th/wise/Knowledge_Bank/References/Tourism/UNWTO_Tourism_Toward_2030.pdf
- ZUZÁK, R.: Strategické řízení podniku, Grada, ISBN: 978-80-247-4008-9
- SRPOVÁ, J., SVOBODOVÁ, I., SKOPA, P., ORLÍK, T.: Podnikatelský plán a strategie, Grada, ISBN: 978-80-247-4103-1
- JARLOÍMKOVÁ, L., ŘEHOŘKOVÁ, J.: Postavení České republiky ve světovém cestovním ruchu, Oeconomica, ISBN 978-80-245-1472-7
- SOUČEK, Z. Strategie úspěšného podniku, nakl. C.H.Beck, ISBN 978-80-7400-572-5
- Dokument Evropské komise – Evropa jako přední světová destinace cestovního ruchu – nový politický rámec pro evropský cestovní ruch, dostupné na: http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2009_2014/documents/com/com_com%282010%290352_/com_com%282010%290352_cs.pdf
- ČSÚ Satelitní účet cestovního ruchu ČR
- Statistiky světového cestovního ruchu UNWTO