Typologie zákazníka (online)

Typologie zákazníka (online)

Seznámit studenty se základními poznatky jednotlivých psychologických disciplín s důrazem na problematiku psychologie spotřebitele a spotřebního chování. Výuka je koncipována jako základ studia psychologie optikou spotřebního chování se zřetelem k problematice proměn společenského dění v době rychlých ekonomických změn. Předmět současně tvoří přirozená východiska pro řadu dalších disciplín ve výuce, zaměřených na problematiku spotřebního chování, jako sociologie, marketing.

Garant a lektor studijního modulu

Mgr. Jiří Kocich, MBA

Anotace

Definice nákupního chování. Termín nákupní chování je definován jako chování, kterým se spotřebitelé projevují při hledání, nakupování, užívání, hodnocení a nakládání s výrobky a službami, od nichž očekávají uspokojení svých potřeb. Nákupní chování se zaměřuje na rozhodování jednotlivců při vynakládání vlastních zdrojů (čas, peníze, úsilí) na položky související se spotřebou. V tom je zahrnuto co, proč, kdy, kde a jak často položky nakupují, jak často je používají, jak je hodnotí po nákupu a dopad těchto hodnocení na budoucí nákupy.

Sylabus

1. Psychologie

  • podstata psychologie

2. Spotřební chování a osobnost jako spotřebitel a zákazník

  • spotřební chování
  • osobnost
  • teorie rysů, psychoanalytický přístup a teorie sociálního učení
  • fenomenologický přístup a čtvero zakotvení
  • psychické procesy ovlivňující spotřební chování

3. Proces nakupování

  • pět stádií kupního rozhodovacího procesu
  • druhy nákupu v souvislosti s nákupním chováním
  • nákupní a spotřební zvyklosti, místo prodeje

4. Spotřebitel a svět – svět podle spotřebitele

  • kultura
  • sociální skupiny

5. Spotřebitel a produkt/služba

  • psychologické vlastnosti zboží a prvky kvality produktu

6. Spotřebitel a značka

  • podstata značky a image

7. Spotřebitel a cena

  • cena a její význam

8. Typy spotřebitelů

  • objasnění typů spotřebitelů

Literatura

  • FORET, M.: Marketingová komunikace. Computer Press, Brno. ISBN 80-251-1041-9
  • KOTLER, P.: Marketing management. Grada Publishing, Praha. ISBN 80-247-0016-6
  • VYSEKALOVÁ, J.: Psychologie spotřebitele. Jak zákazníci nakupují. Grada Publishing, Praha. ISBN 80-247-0393-9
  • FORET, M.: Jak komunikovat se zákazníkem. Computer Press, Praha. ISBN 80-7226-292-9
  • FORET, M.: Marketing. Masarykova univerzita v Brně, Brno. ISBN 80-210-3500-5
  • FORET, M: Marketingová komunikace. Masarykova univerzita, Brno. ISBN 80-210-1681-7
  • FORET, M: Marketingový průzkum: poznáváme svoje zákazníky. Computer Press, Brno. ISBN 978-80-251-2183-2
  • KOTLER, P., ARMSTRONG, G.: Marketing, Grada Publishing, Praha. ISBN 80-247-0513-3
  • KOTLER, P.: Marketing od A do Z: Osmdesát pojmů, které by měl znát každý manažer. Management Press, Praha. ISBN 80-7261-082-1
  • KOTLER, P.: Marketing podle Kotlera: Jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Management Press, Praha. ISBN 80-7261-010-4
  • KOTLER, P.: Moderní marketing: 4. evropské vydání. Grada Publishing, Praha. ISBN 978-80-247-1545-2
  • SMITH, P.: Moderní marketing. Computer Press, Praha. ISBN 80-7226-252-1
  • TOMEK, G., VÁVROVÁ, V.: Marketing od myšlenky k realizaci. Professional Publishing, Praha. ISBN 978-80-86946-80-1