Strategický management
Cílem tohoto modulu je seznámit se s úlohou, náplní a tvorbou strategie podniku a na ni navazujících dílčích strategií pro jednotlivé oblasti jako integrální součástí celkové strategie, resp. plánování podniku.
Garant a lektor studijního modulu
Ing. et Ing. Soňa Španielová, Ph.D., MBA
Anotace
Formulovat dlouhodobou strategii podniku znamená najít odpovědi na základní otázky úspěšného fungování společnosti na trhu. Stanovení správných cílů podniku a vhodných strategií, tedy cest, jakými budou cíle dosaženy, je nutné na základě důkladné strategické analýzy podniku, přičemž je využíváno závěrů SWOT analýzy. Existují podniky, které měli v určitém čase srovnatelné výchozí podmínky, ale přesto se některé z nich staly úspěšnými a jiné zanikly.
Sylabus
1. Metody analýzy strategie společností
- analýza vnějšího prostředí
- analýza vnitřního prostředí
- finanční analýza
- SWOT analýza
- analýza stakeholders
2. Proces strategického řízení
- formulace
- implementace
- monitoring a vyhodnocení
3. Základní strategické cíle
- SMART cíl
- strategické operace
- hierarchie
- typy strategií
Literatura
- CHAN, K. W, Mauborgne, R., Strategie modrého oceánu. Management Press. Praha. ISBN 978-80-7261- 128-7.
- SOUČEK, Z.: Strategie úspěšného podniku: symbióza kreativity a disciplíny. Praha, C.H. Beck. ISBN 978-80-7400-572-5.
- KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O. Strategické řízení Teorie pro praxi. C.H. BECK, Praha, , ISBN: 80-7179-453-8.
- KOTLER, P, Marketing podle Kotlera – jak vytvářet a ovládnout nové trhy, Management Press, Praha.
- KOTTER, John P. Vedení procesu změny: osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. Praha: Management Press. Knihovna světového managementu. ISBN 978-80-7261-314-4.
- MLÁDKOVÁ, L., Jedinák, P., a kol.: Management. Aleš Čeněk, s.r.o. Plzeň, ISBN 978-80-7380-230-1.
- VEBER, J.: Management. Základy moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Management Press. ISBN 798-80-7261-200-0.
- VEBER, J. a SRPOVÁ, J. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4520-6.
- ŽÁČEK, V. a BAUER, J. Strategický management. V Praze: České vysoké učení technické. ISBN 978-80-01-04443-8.