František Grunt na téma: „Můj život v marketingu“

František Grunt pochází z Liberce, od svých vysokoškolských studií se však jeho druhým domovem stala Praha. První zkušenosti z obchodu a marketingu čerpal jako obchodník s knihami, postupně se však přeorientoval na marketing. Před nástupem v dubnu 2008 do společnosti ACTIVE 24, která pomáhá vytvářet globální internetovou síť a mimo jiné patří mezi celoevropsky nejvýznamnější poskytovatele služeb v oblasti hostingu a domén, působil jako manažer marketingu v několika českých i zahraničních společnostech. Na práci pro ACTIVE 24 ho baví nejvíce široký záběr, pestrost a skvělý tým spolupracovníků.

Důležitou součástí Františkova života jsou i koníčky, zejména sport (kolo, golf, florbal), cestování i fotografování (kromě Austrálie a Antarktidy projel všechny kontinenty), kultura (hlavně literatura) a hodně času tráví s rodinou. Krédo, kterým se řídí jak v osobním, tak v pracovním životě zní: „Odvážnému štěstí přeje“. František Grunt vyučuje na Business Institutu v programu MBA Marketing a reklama.

Dobrý den pane doktore, vítám Vás na Business Institutu, jsme rádi, že jste si na nás udělal čas. Jak trávíte letošní léto? Dokážete si odpočinout od práce nebo jste neustále v pracovním procesu?

Já léto trávím z části pracovně i z části dovolenou, jako všichni ostatní. Byl jsem na dovolené 14 dní v červenci a trochu jsem během léta změnil pracovní režim. Nazval jsem to „letní modus“, kdy chodím do práce hodně brzy, přibližně na sedmou či půl osmou, a také se hodně brzy vracím, okolo 16. hodiny. Snažím se v tomto počasí trávit odpolední hodiny ideálně někde na koupališti.

To je zřejmě nejlepší řešení jak současnému vedru utéci. Profesně se již 10 let věnujete marketingu, co Vás k němu přivedlo?

Vždy mě lákalo něco organizovat.  Už na fakultě jsem organizoval nejrůznější akce jako studentské spolky, fakultní plesy a podobné záležitosti, se kterými souvisela i jejich propagace. Během mých 5-6 let na fakultě se ukázalo, že mi to docela jde. Nakonec jsem se i celkem shodou náhod ocitl v jedné společnosti, která mi umožnila v marketingu pracovat, což pro mě představovalo ideální spojení.  Dá se tedy říci, že to byly zkušenosti z fakulty a organizováním s ní spojených akcí včetně touhy tyto akce prezentovat a prodávat, které mě k marketingu přivedly.

Takže šlo spíše o přirozené vyústění?

Přesně tak, šlo o přirozené vyústění. Já jsem studoval pedagogickou fakultu a nakonec jsem nikdy neučil. Naproti tomu v rámci fakulty jsem dostal tuto možnost něco organizovat a promovat, což mě nakonec dovedlo k pozici marketingového specialisty.

Nyní pracujete pro nadnárodní společnost ACTIVE 24 na pozici manažera marketingu, proč právě tato společnost?

Za celou svou kariéru jsem pracoval celkem ve 4 společnostech, přičemž během prvních 5 let jsem vystřídal 3 firmy. Poté se mi opět trochu shodou náhod podařilo nastoupit do Active24, kde mě práce skutečně baví, o čemž svědčí i to, že jsem tam již šestým rokem. V tu chvíli se tedy vhodně setkala nabídka s poptávkou, jak už to mimochodem má v marketingu být. Od té doby pracuji v Active24.

To je ideální stav. Co Vás na marketingu nejvíce baví?

Jeho dynamika. V tom smyslu, že na počátku stojí potřeba, ke které hledáte řešení či způsob jak ji uspokojit a dosáhnout cíle. Poté musíte vymyslet pomocí jakých nástrojů a zapojením jakých lidí toho dosáhnete. A pak už jen tvoříte. Je jedno, jestli jde o kampaň, nebo cokoliv jiného. Přesně tato dynamika a pestrost je to, co mě na marketingu baví. Pořád se něco děje, je to neustálý koloběh. Dá se říci, že je to velmi akční obor, a to mi určitě vyhovuje.

Co je podle Vás z hlediska marketingu nejdůležitější? Pokud tedy vůbec něco shledáváte jako nejdůležitější.

Myslím, že to jsou dvě věci. V první řadě musí být produkt nebo služba, kterou prodáváte, skutečně perfektní. A v druhé řadě je to vztah k zákazníkovi. Tyto dva faktory jsou podle mě alfou omegou jakékoliv firmy, ať už prodává auta či zájezdy na Kanárské ostrovy.

V České republice je ale právě vztah k zákazníkovi zatím častým kamenem úrazu, nemyslíte? I přesto, že dochází v poslední době ke zlepšení, máme se zřejmě stále co učit.

Zčásti máte pravdu, na tento nedokonalý zákaznický přístup sám často narážím, zejména v různých prodejnách a obchodech. S manželkou na to nahlížíme tak, že zde nepracují prodavači, ale spíše podavači. Je pravda, že může jít klidně o restaurace, klidně o obchod či call centrum velké firmy a stále je co zlepšovat. Proto říkám, že jde o alfu omegu tohoto oboru. Když koupíte produkt či službu, většinou potřebujete buď odborný servis nebo vyřídit reklamaci či dokoupit doplňky. Zde je hlavním úkolem firmy mít tyto záležitosti zajištěné tak, aby si zákazníka udržela, aby se k ní vracel a aby obnovoval služby.

Během Vaší kariéry jste uspěl s mnoha marketingovými projekty, mezi nimiž najdeme například projekt Hotel Selector. Za ten jste získal první místo v soutěži Internet Effectiveness Awards. Povězte nám prosím stručně o tomto projektu.

Tehdy šlo o velice zajímavý pilotní projekt, který jsme vypracovávali s jednou start-upovou firmou, která se snažila uspět ve vyhledávání na základě preferencí. Pracoval jsem tou dobou pro společnost provozující byznys-vyhledávač a většinu našich klientů tvořila ubytovací zařízení. Proto jsme usilovali o něco, čím bychom se ve vyhledávání odlišili od vyhledávačů jako Seznam nebo Google. Přesto, že jsme byli B2B vyhledávač, v tomto projektu jsme se chtěli zaměřit na širší masu, a tak jsme vymysleli Hotel Selector, který byl postavený na vyhledávání pomocí preferencí. Principem bylo, že zákazník nezadával přímý dotaz (například na hotel v Praze), ale manipuloval s řadou posuvníků, podle kterých určoval preference a nároky na to, co má hotel poskytovat. Zvolil například lokalitu Praha, poté požadavek na bazén a mezinárodní kuchyni, čemuž dal nejvíce preferencí. Poté zadal třeba parkování a cenovou relaci s nižší mírou preference. Systém Hotel Selector mu pak vybral nabídku přesně na míru podle zadaných kritérií. Projekt byl ve své době poměrně úspěšný, ale jelikož došlo v dané firmě později k vlastnickým změnám a ke změnám ve struktuře managementu, přistoupilo se nakonec k jeho uzavření a už v současné době bohužel nefunguje. Nicméně té firmě projekt velice pomohl. Ze start-upové pozice se začátky pomalu v garáži, se firma stala úspěšnou a nyní pracuje pro významné klienty a nadnárodní korporace, takže myslím, že jsme jim docela pomohli.(úsměv)

Máte také hodně koníčků, mezi nimi i sport.  Jak často sportujete? Je možné skloubit sport a vrcholový management?

Já myslím, že určitě lze. Vždy je to jen o vůli. Přiznám se, že já osobně se v poslední době sportu už moc nevěnuji. Zlomilo se to v době, kdy se mi narodil první syn a veškerý čas se od té doby snažím věnovat jemu. Ale samozřejmě čím je starší, tím více ho do sportovních aktivit zapojujeme. Jezdí s námi například na kole nebo ho nosíme v brašně po horách. Rád bych, aby sportu bylo víc. Určitě to s kariérou skloubit lze.

Také se věnujete cestování a fotografování. Jaké místo na zemi byste doporučil navštívit a proč?

Rozhodně Azorské ostrovy. To je jedna z mála turisticky zatím nedotčených destinací a současně finančně i časově dostupná z Evropy. Jde o skupinu několika ostrovů, mezi kterými můžete cestovat lodí nebo létat letadlem a kromě letišť tam téměř nenajdete klasické známky turismu, jako gigantické hotely, resorty a podobně. Dokonce jsme zde nenašli jedinou fastfoodovou restauraci (naštěstí). Je to opravdu nedotčená civilizace, ne přímo uprostřed, ale hluboko ukrytá v Atlantickém oceánu, takže sem bych určitě doporučil všem vyrazit.

Pokud by Vás někdo požádal o radu, jak být úspěšný, co byste poradil?

V první řadě musíte mít určitý cíl, nějaký sen. A pokud máte cíl a sen, je třeba k němu postupně směřovat. Někdy to trvá déle, někdy ne, ale připraveným štěstí přeje. Všechno, čemu se v pracovním životě věnujete a jdete za tím, se nakonec většinou nějak šikovně poskládá a dobře to dopadne.

Takže zkrátka stačí jít za vlastním cílem?

Přesně tak.

Moc Vám děkuji, pane doktore, za Váš čas a přeji mnoho budoucích úspěchů!