Úvod do fashion managementu (online)

Posluchači se seznámí s fungováním módního průmyslu nejenom po stránce ekonomické, ale v souvislosti s faktory psychologickými a sociologickými. Budou seznámeni s prací a potenciálem českých lokálních návrhářů a značek, ale i s jednotlivými kategoriemi oblasti fashion. Důraz bude kladen na specifika retailu v oblasti módy, fashion marketingu a ochraně autorských práv v módním průmyslu. V rámci studia bude podporováno kritické myšlení posluchačů a bude jim dán prostor pro vyjádření názorů a jejich obhajobu. Zároveň, díky práci v týmech, budou mít možnost prohloubit své komunikační dovednosti.

Garant a lektor studijního modulu


Ing. Vladimíra Khelerová, CSc.

Anotace


Sylabus je zpracován s cílem podat základní přehled o tématech, která se vztahují k problematice studia specifik v oblasti módního průmyslu a retailu v oblasti módy. Studenti budou seznámeni s literaturou týkající se jednotlivých témat, a proto sylabus slouží jako rozšířená osnova předmětu Fashion management.

Sylabus


1. Úvod do předmětu

  • souvislosti s mikro, makro a megatrendy

2. Kategorie fashion

  • haute couture
  • ready to wear
  • prémiové značky
  • fast fashion
  • slow fashion

3. Fashion retail

  • úloha nákupčího a prodejce
  • nákup
  • prodej
  • marketing
  • cenotvorba
  • výprodejové akce

4. Specifika práva v módním průmyslu

  • ochrana duševního vlastnictví
  • boj proti padělkům

5. Slow a sustainable fashion

  • význam lokálních značek a jejich zaměření
  • významné osobností české módní scény

6. Módní trendy

  • metody jejich předvídání
  • coolhunting
  • móda 20. a 21. století – cykličnost trendů a jejich příčina

7. Využití umělé inteligence v módním průmyslu

  • navrhování nového produktu s pomocí AI
  • virtuální módní přehlídky
  • využití avatarů

8. Inovativní materiály a materiály budoucnosti

  • modely z 3D tiskáren
  • high-tech materiály s čipy na lidském těle
  • materiály rostlinného původu jako náhražka materiálů klasických

9. Principy fashion marketingu

  • jeho odlišnosti od marketingu jiných odvětví
  • marketing luxusních značek a jeho antizákony

10. Diversita a inkluze v módním průmyslu

  • využití plus size a hendikepovaných modelek

Literatura


  • Khelerová V., Haunerová K, Šimonovská Z. Fashion management, Grada 2019, ISBN 978-80-271-2113-7.
  • Glozara J. Slow Fashion , nakladatelství Alferia 2021, ISBN 978-80-271-2108-3.
  • Olšanová K. Specifika marketingu luxusních značek, Grada 2023, ISBN 978-80-271-3921-7.