Andragogika

Cílem modulu je představit širokou oblast andragogiky, která pokrývá nejen oblast vzdělávání a rozvoje dospělých, ale zabývá se také péčí a sebepéčí o dospělé. V kurzu si uvědomíme jedinečnosti osobnosti na níž se vedle dědičnosti podílí celoživotní socializace. Vyjdeme ze zvláštností vývojových aspektů dospělého a propojíme vývoj biologický, kognitivní, emoční a psychosociální.

Garant a lektor studijního modulu


PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D.

Anotace


Andragogiku chápeme jako vědu, studijní obor a pole praxe. Je vědou o výchově, vzdělávání a péči o dospělé, respektující všestranné zvláštnosti dospělé populace, zabývající se její personalizací, socializací a enkulturací. V modulu budou studující seznámeni především s pojetím andragogiky jako pole praxe. Nejdříve jsou objasněny základní pojmy, s nimiž andragogika pracuje, a poté charakterizován základní kontext vzdělávání dospělých. Největší důraz je kladen na propojení s psychologickou a sociální oblastí, a to jak v oblasti vzdělávání, tak i práce a péče o dospělou populaci. Pozornost je věnována také rozličnosti andragogických povolání.

Sylabus


1. Vymezení andragogiky a základní pojmosloví

2. Zvláštnosti dospělého věku v kontextu andragogiky

3. Vzdělávání v dospělosti

  • Kvalifikovaný subjekt – andragog, vzdělavatel, lektor, školitel, tutor, kouč, mentor
  • Prostředky interakce – vzdělávání
  • Vedený objekt – účastník, dospělý

Literatura


  • PRŮCHA, J.: Andragogický výzkum. Grada. 2014. ISBN: 978-80-247-5232-7.
  • TURECKIOVÁ, M. a VETEŠKA, J.: Kompetence ve vzdělávání. Grada. 2008. ISBN: 978-80-247-1770-8.
  • BARTÁK, J. DEMJANENKO, M.: Sociální andragogika. Grada. 2021. ISBN: 978-80-247-3997-7.
  • VETEŠKA, J.: Přehled andragogiky. Portál. 2016. ISBN: 978-80-262-1026-9.
  • MUŽÍK, J.: Profesní vzdělávání dospělých. Codex. 2000. ISBN: 80-85963-93-0
  • LANGER, T.: Moderní lektor. Grada. 2016. ISBN: 978-80-271-0093-4.