Úvod do podnikání, podnikatelský plán a strategie (online)
Cílem modulu je prohloubit znalosti principů strategického řízení podniku a osvojit si základní dovednosti z oblasti tvorby, uplatňování a kontroly obchodní strategie a podnikatelského plánu podniku. Systematický přístup k analýze prostředí, shromažďování a vyhodnocování strategicky významných informací nám pomůže lépe předvídat rizika a úspěšněji naplňovat cíle podniku.
Garant a lektor studijního modulu
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D., MBA
Anotace
Modul seznamuje posluchače s teorií a řízením podniku z hlediska tvorby podnikové strategie s důrazem na vytvoření obchodní strategie, s hierarchií interních podnikových faktorů, se způsobem stanovení vizí a cílů podniku s důrazem na obchodní koncepci a tvorbu strategického obchodního plánu podniku. Absolventi budou schopni získané znalosti a dovednosti strategického řízení pragmaticky přizpůsobovat a aplikovat v podmínkách konkrétních firem.
Sylabus
1. Strategický management
- strategické řízení
- strategická analýza vnějšího okolí podniku
2. PEST analýza
- politické prostředí
- ekonomické prostředí
- sociální prostředí
- technologické a technické prostředí
- legislativní prostředí
- ekologické prostředí
- kulturní prostředí
3. Analýta konkurenčního prostředí
4. Analýza hodnotového řetězce
5. Analýza portfolia
6. BCG model, GE model
7. Finanční analýza
8. SWOT analýza
9. Výběr strategie
Literatura
- BĚLOHLÁVEK, F.; KOŠŤAN, P.; ŠULEŘ, O. Management. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X.
- BLAŽEK, L. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. Grada Publishing, Praha 2014. ISBN 978-80-247-9354-2.
- BRANDENBURGER, A. M.; NALEBUFF, B. J. Right Game: Use Game Theory to Shape Strategy. In Harvard Business Review, July, 1995.
- DAVID, F.R. Strategic Management: A Competitive Advantage Approach, Concepts & Cases. 15th Edition. 2015. ISBN 10-133444791.
- DĚDINA, J., Odcházel, J. Management a moderní organizování firmy. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-6996-7.
- DRUCKER, P. F. Řízení v době velkých změn. Praha: Management Press, 1998. ISBN80-85943-78-6.
- FOTR, J. a kol. Tvorba strategie a strategické plánování: Teorie a praxe. 1. vydání. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3985-4.
- FOTR, J.; ŠVECOVÁ, L. Manažerské rozhodování: postupy, metody a nástroje. 2., přepracované vydání. Praha: Ekopress, 2010. ISBN 978-80-869-29590.
- GRASSEOVÁ, M.; DUBEC, R.; ŘEHÁK, D. Analýza v rukou manažera: 33 nejpoužívanějších metod strategického řízení. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2621-9.
- HITT, M.A.; IRELAND, R.D.; HOSKINSSON, R.E. Strategic Management: Concepts and Cases: Competitiveness and Globalization. 12th Edition. ISBN 978-1305502147.
- CHARVÁT, J. Firemní strategie pro praxi. 1. vydání. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1389-6.